התפוצצות רכב חשמלי: מה באמת קורה פה?
בעשור האחרון נראה שהעולם מתרגש מהמהפכה החשמלית. רכבים חשמליים כמו טסלה, אאודי והיונדאי איוניק מככבים על הכבישים, ונדמה שזה רק עניין של זמן עד שכלי רכב עם מנועי בעירה יהפכו לעבר היסטורי מאובק. אבל כמו כל טכנולוגיה חדשה, גם כאן יש אתגרים משמעותיים.
בשנים האחרונות החלו לצוץ דיווחים על התפוצצות של סוללות ברכבים חשמליים, לעיתים עם תוצאות טראגיות ממש. אז מה עומד מאחורי התופעה הזו? איך בכלל זה קורה? ומי, אם בכלל, נושא באחריות המשפטית במקרה של נזקי גוף שאירעו עקב התפוצצות סוללה ברכב חשמלי או תאונה המעורבות רכב חשמלי?
למה בכלל רכבים חשמליים מתפוצצים?
הסוד שבזכותו רכבים חשמליים נוסעים מסתתר בסוללת הליתיום-יון שלהם. אלו סוללות בעלות צפיפות אנרגיה אדירה, שמאפשרות לרכב לנסוע עשרות ומאות קילומטרים בלי צורך בטעינה. הבעיה מתחילה בכך שסוללות ליתיום-יון רגישות מאוד לחום ולנזקים פיזיים. פגיעה קטנה, קצר חשמלי או התחממות יתר עלולים לגרום למה שמדענים אוהבים לכנות בקור רוח “תרמיל ריין” – תהליך כימי מהיר שגורם לחומרים בסוללה לבעור ולהתפוצץ.
עכשיו, אם חשבתם שזה נדיר, כדאי שתשבו. מחקר שנערך על סוללות מצביע כי גם טעינה לא נכונה, או חומר דליק שהגיע למגע עם האלקטרוליטים שבסוללה, יכולים לגרום להתפוצצות. מספיק רכיב אחד פגום או טעות קטנה בפס הייצור כדי להוביל לתקלות הרסניות.
לצד היתרון ברכבים חשמליים (שמירה על איכות הסביבה וחיסכון באנרגיה) ישנם מומחים הטוענים כי סוללות ליתיום יון הינן בעלות פוטנציאל להתלקחות או התפוצצות וכי לרשויות הכיבוי וההצלה אין את הכלים להתמודד עם תופעה זו.
האם מדובר בסיכון שכיח? התשובה תפתיע אתכם
כל עוד אנחנו לא חיים בהוליווד, האמת היא שקצת קשה להפחיד אותנו. לפי הדיווחים, מדובר באירועים נדירים יחסית. המחקרים מגלים שסיכוי של רכב חשמלי להתפוצץ עקב כשל במערכת הסוללה הוא מזערי בהשוואה לרכבי בנזין שמחזיקים מיכל דלק ענק ודליק.
עם זאת, הרעיון ש“נדיר זה לא בלתי אפשרי”, וכאשר זה כן קורה – התוצאות עלולות להיות הרסניות ומעוררות שאלות משפטיות קשות.
התלקחות או התפוצצות סוללות ברכב חשמלי – האם מדובר בתאונת דרכים?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי תאונת דרכים הינה גם מאורע שבו נגרם נזק גוף לאדם בשל התפוצצות או התלקחות של רכיב מרכיבי הרכב החיוניים לכושר הנסיעה של הרכב.
במישור פגיעות גוף, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בנוסח הקיים, נותן מענה מושלם לבעיה זו של התלקחות או התפוצצות של רכב חשמלי מהסיבה הפשוטה שסוללת הרכב החשמלי, מהווה “רכיב חיוני לכושר הנסיעה של הרכב” ובמובן זה המקרה אינו שונה מהתפוצצות או דלקה שאירעה ברכב רגיל עקב התלקחות של מיכל הדלק או התפוצצות גלגל.
שאלות של אחריות: נגרם לי נזק גוף עקב התפוצצות סוללה ברכב חשמלי מי יפצה אותי?
רכב חשמלי הינו “רכב מנועי” כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אומנם החוק מגדיר רכב מנועי כרכב הנע “בכוח מיכני” על פני הקרקע ועיקר יעודו לשמש לתחבורה. אך כוח מכני יכול להיות הן כוח של מנוע בעירה פנימית כמו מנוע דיזל או בנזין או מנוע חשמלי לעניין זה אין משמעות.
בהינתן העובדה שמדובר ברכב מנועי בהתאם לפקודת ביטוח רכב מנועי ישנה חובה לבטח את הרכב החשמלי בביטוח חובה לכיסוי נזקי גוף שנגרמו לנוסעי הרכב או להולכי רגל עקב השימוש ברכב.
לכן, במקרים של תאונה במעורבות רכב חשמלי או בעקבות מקרים של התפוצצות סוללה ברכב חשמלי שגרמה לנזקי גוף, האחריות לפצות את הנפגעים מוטלת על חברת הביטוח שביטחה את הרכב בפוליסת ביטוח חובה.
ככול שאין לרכב ביטוח חובה, תוגש התביעה כנגד קרנית בכפוף לכך שהנפגע אינו נמנע ברשימת הנפגעים שאינם זכאים לפיצוי.
רכבים חשמליים זעירים והתפוצצות סוללות
ישנם רכבים חשמליים זעירים, שאירעו בהם מקרים של התפוצצות סוללות וגרמו לפגיעות לנהג ולנוסע. יש לבחון את הרכבים הללו האם הם עומדים בהגדרת רכב מנועי, ואם לא אז נכון יהיה להפנות את התביעה בגין הנזק שנגרם ליבואן שהביא ארצה את המכוניות הזעירות הללו וגם ליצרן הרכב.
וכאן אנחנו נכנסים לתחום המרתק שאני אוהב לקרוא לו “זורקי אחריות”. במקרה של התפוצצות רכב חשמלי, לעיתים קרובות השאלה הראשונה שמתחילה לצוף היא: מי אשם? האם היצרן שלא עמד בסטנדרטים? בעלי הרכב שהטעינו אותו לא נכון? או שאולי היבואן של הרכב הזעיר שיבא ארצה כלי שאינו עומד בתקינה.
מעבר לשאלות המוסריות, כאן נכנסים סעיפי חוקים מורכבים מתחום דיני הנזיקין. באופן כללי, אם ייצור הרכב או הסוללה היה פגום מלכתחילה, היצרן והיבואן עשויים לשאת באחריות משפטית לנזקים.
5 שאלות ותשובות שכדאי להכיר
- שאלה: נפגעתי בתאונה עם רכב חשמלי על מה אני זכאי לפיצוי?
תשובה: על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הינך זכאי לפיצוי בגין כאב וסבל, אובדן שכר לעבר עזרה וסיעוד לעבר, ככול שנותרה לך גם נכות צמיתה אתה זכאי לפיצוי בגין אובדן השתכרות לעתיד, ניידות סיעוד וראשי נזק נוספים. - שאלה: האם ביטוח החובה של הרכב יכסה את כל נזקי הגוף שנגרמו לי?
תשובה: בהחלט כן! זו בדיוק המטרה שלשמה קבעה המדינה חובה לבטח את הרכב בביטוח חובה. במסגרת תביעה זו ניתן גם לבקש תשלום תכוף שחברת הביטוח תקדים תשלומים על חשבון התביעה לצורכי מחייה מיידים. - שאלה: האם במקרה של תאונה ברכב חשמלי או התפוצצות אני זכאי לפיצוי גם מהמוסד לביטוח לאומי?
תשובה: אם התאונה אירעה לך בזמן העבודה, בדרך לעבודה או חזרה ממנה, המוסד לביטוח לאומי יכיר בך גם כנפגע בעבודה. ככול שהתאונה אינה תאונת עבודה ניתן לפנות למדור נכות כללית במוסד לביטוח לאומי, וככול שאתה עומד בתנאים הקבועים במדור זה תקבל קצבה חודשית זמנית או קבועה תלוי בגובה הנכות הצמיתה שנותרה לך עקב האירוע. - שאלה: האם אני יכול לקבל פיצוי גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח של הרכב?
תשובה: בהחלט! כן, הדברים אינם סותרים אחד את השני, יחד עם זאת יש לזכור שהתשלומים שמשלם המוסד לביטוח לאומי הינהם “על חשבון התביעה” כנגד חברת הביטוח. בתביעה נגד חברת הביטוח בית המשפט יקבע את הנזק הכולל שנגרם לנפגע וממנו יפחית את הסכומים שקיבלת או תקבל בעתיד מהמוסד לביטוח לאומי. - שאלה: האם יש משמעות לשאלה האם הרכב הינו רכב פרטי או רכב השייך למעסיק או בשירות המעסיק?
תשובה: בהחלט כן, ישנם מקרים שבהם הסכומים שתקבל מהביטוח הלאומי גבוהים יותר מהנזק שבית המשפט יקבע שאתה זכאי לו כלומר “התביעה נבלעת”. במקרה כזה יש לבדוק אם הרכב שייך למעסיק או שמדובר ברכב של צד ג’. ככול שמדובר ברכב שאינו בשירות המעסיק הנפגע יהיה זכאי לפיצוי בסך של 25% מהנזק שנגרם גם במקרה שהתביעה “נבלעה”.
אז מה המסקנה?
רכבים חשמליים הם עתיד התחבורה אך נראה שהמסגרת החקיקתית הקיימת במדינת ישראל, באמצעות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים שחוקק בשנת 1975 החוק נותן מענה מטיבי למי שנפגע בתאונה במעורבות רכב חשמלי.
אם חלילה מצאתם את עצמכם מעורבים באירוע תאונת דרכים במעורבות של רכב חשמלי או התפוצצות סוללה ודאו שאתם מקבלים ייעוץ משפטי מתאים וליווי ממומחים לסוגיות אלו עורך הדין ישראל אסל, שמתמחה בדיוק בנושאים המורכבים הללו.
הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.
עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.