תאונות דרכים עם גמלים סוסים ופרות – דעו את הזכויות

תאונות דרכים עם גמלים סוסים ופרות בישראל: סיכום המקרים, הזכויות המשפטיות והאתגרים בתחום הבטיחות

תאונות דרכים במערבות בעלי חיים, ובפרט גמלים, סוסים ופרות, הן תופעה יחסית נדירה, אך כאשר הן מתרחשות, הן גורמות לנזקים חמורים ומעוררות שאלות משפטיות רבות.

במיוחד בדרום הארץ, אזורים חקלאיים ופתוחים, בעלי חיים גדולים כמו גמלים, סוסים ופרות יכולים להוות סכנה משמעותית למשתמשי הדרך.

המאמר הבא מציג סקירה של תאונות דרכים בהן היו מעורבים גמלים, סוסים ופרות, ומדגיש את זכויות הנפגעים בתאונות כאלה לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975.

תאונות דרכים עם גמלים סוסים ופרות – דעו את זכויותיכם
תאונות דרכים עם גמלים סוסים ופרות – דעו את זכויותיכם

תאונות דרכים עם גמלים

גמלים, במיוחד בדרום הארץ ובאזורים חקלאיים, יכולים להסתובב בחופשיות בשטחים פתוחים ולעיתים לפלוש לכבישים, דבר שגורם לתאונות דרכים קשות.

המקרים של תאונות עם גמלים נוטים להתרחש בכבישים מבודדים או בין-עירוניים, שבהם נהגים לא מצפים לראות בעלי חיים באמצע הדרך.

תאונה בכביש 40, סמוך לכלא נפחא (2018)

אחת התאונות הקטלניות ביותר בשנים האחרונות התרחשה בכביש 40, סמוך לכלא נפחא בדרום הארץ. בתאונה זו, נער בן 13 נהרג וארבעה נוסעים נוספים נפגעו בדרגות פציעה שונות, אחרי שהתנגשו עם גמל.

הגמל, שהתפרץ לכביש בצורה בלתי צפויה, גרם לתאונה עם רכב נוסף. הכוחות הרפואיים שהגיעו למקום מצאו את הנער במצב אנוש, והוא נפטר לאחר מאמצי החייאה.

בנוסף, אישה בת 40 נפגעה מחבלת ראש, ושלושה נוסעים נוספים, בהם ילדים, נפגעו במצב בינוני. התאונה הזו ממחישה את הסיכון הכבד שגורמים בעלי חיים כמו גמלים בדרכים, במיוחד בשעות הלילה כשהראות מוגבלת.

תאונה בכביש 222, בין צאלים לרתמים (2020)

בכביש 222, שמחבר את אזור צאלים עם רתמים, התרחש מקרה נוסף שבו רכב פרטי התנגש בגמל. התאונה גרמה לנזק חמור לרכב, כשהנהג נפגע באורח בינוני. כביש זה, כמו רבים בדרום הארץ, עובר ליד שטחים חקלאיים ופתוחים, דבר שמגדיל את הסיכון לחשיפה לבעלי חיים בשעות הערב והלילה.

במקרה הזה, כפי שקרה בתאונה בכביש 40, היה מדובר בבעיה של פיקוח על בעלי החיים בשטחים פתוחים, דבר שמוביל את המשתמשים בכביש לחשש תמידי. תאונה כזו, שבה היה מעורב גמל, גם העלתה את השאלה האם יש מקום להטיל אחריות על בעלי השטחים החקלאיים או על מי שאחראי לפיקוח על בעלי החיים.

תאונה בכביש 358 בין לקיה ללהב ( 2022)

נהג נהרג בתאונת דרכים בכביש 358 בין לקיה ללהב, לאחר שרכבו התנגש בגמל. גורמי רפואה קבעו את מותו של הנהג. שוטרים הגיעו לזירת התאונה, ובוחן תאונות דרכים במרחב נגב פתח בחקירה.

תאונה קטלנית עם גמל שאירעה בסמוך לרתמים (שנת 2014) משתמש ברכב נהרג.

תאונות דרכים עם סוסים

סוסים לא אחת מסתובבים באזורים חקלאיים ובצמוד לכבישים. ככל שסוסים שוחררו או יצאו ממתחמים סגורים, הם יכולים להוות סכנה לרוכבים ולנהגים. תאונות דרכים עם סוסים הן גם נדירות, אך כאשר הן קורות, הן לרוב גורמות לנזקים כבדים לרכב ולעיתים גם לנפגעים בנפש.

תאונה בכביש 6 (2018)

ב-2018, אירעה תאונה בכביש 6, אחד מהכבישים המרכזיים והעמוסים ביותר במדינה. סוס שוחרר משטח חקלאי בסמוך לכביש ויצא לכביש פתאום. נהג רכב פרטי, שלא הבחין בסוס בזמן, התנגש בו. התאונה גרמה לנזק לרכב, אך למזל הנהג לא נפגע קשה.

התאונה הזו הובילה לשיח ציבורי על הצורך בהגברת הפיקוח על בעלי החיים בשטחים חקלאיים, במיוחד על הסוסים שנמצאים בשטח פתוח.

תאונות דרכים עם פרות

תאונות בהן מעורבות פרות נדירות יותר בתקשורת, אך הן אינן חסרות תקדים. פרות, כפי שעשויים להתרחש כאשר הם נמצאים בשטחים פתוחים, יכולות לפלוש לכבישים פתוחים ולגרום לתאונות.

במיוחד באזורים חקלאיים במרכז הארץ, שבהם יש לעיתים מטעים ושדות פתוחים ליד הכבישים, תאונות כאלה יכולות להתרחש.

תאונה עם פרה בכביש 65 (2018)

אירעה תאונה בכביש 65, בן 50 נהרג בהתנגשות רכב עם פרה רכב מסחרי התהפך לאחר שפגע בפרה שעמדה על הכביש מצומת צלמון לישוב מסד שבגליל התחתון הנהג נהרג.

תאונה עם פרה בכביש 65 (2017)

נהג נפצע קשה, בתאונה דרכים שאירעה בסמוך למשטרת עירון, הרכב בו נהג התנגש בפרה.

בשנים האחרונות ישנה עלייה במקרי תאונות דרכים הקשורים בבעלי חיים ובעיקר בגמלים משוטטים, במיוחד באזורי הנגב. לאור העלייה בכמות תאונות דרכים המעורבות בהן גמלים, נושא זה תפס כותרות רבות במדיה, ובעיקר בעקבות תאונה קטלנית שאירה בסמוך לכלא נפחא.

הדיון בוועדת הכלכלה בעקבות התאונה בסמוך לכלא נפחא.

ב-6 בפברואר 2018, התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מהימצאותם של גמלים משוטטים בדרכים. הדיון התקיים לאחר מקרים רבים של תאונות דרכים, בהם מעורבים גמלים, במיוחד באזור הנגב. את הדיון יזם ח”כ יואב בן צור, שהתייחס לצורך בהסדרת הבעיה בעקבות תאונה קטלנית שבה היה מעורב גמל.

במהלך הדיון בועדה הועלו פתרונות שיכולים למנוע את תופעת הגמלים המשוטטים בכבישים. בין הפתרונות הוצע פתרון של סימון ואיתור בעלי הגמלים, על מנת להבטיח שהבעלים יישאו באחריות על הגמל, ולהקים מנגנונים שיאפשרו לזהות את בעלי החיים המשוטטים ולהטיל את האחריות הפלילית והנזיקית על בעליהם.

הרקע לתופעה

הבעיה עם גמלים משוטטים על דרכים נובעת ממספר גורמים. אחד מהם הוא הרעב והצורך של בעלי החיים למצוא מזון, שגורם להם לעיתים חצות גבולות. מעבר לכך, חוסר ההסדרה בעניין בעלי החיים הנמצאים באזורים פתוחים כגון הנגב, יוצר את הסיכון המשמעותי.

תאונות דרכים שנגרמות כתוצאה מהימצאותם של בעלי חיים, במיוחד גמלים, תופסות לרוב נהגים בתנאים לא צפויים, במהירות ובמקומות מבודדים. פעמים רבות מדובר בתאונות קטלניות, לא רק בגלל עצם ההתנגשות, אלא גם בשל העובדה שמדובר בבעלי חיים גדולים וכבדים, דבר שמגביר את הפוטנציאל לפגיעות חמורות.

פתרונות מוצעים

במהלך הדיון, הציעו חברי הכנסת וגורמים מקצועיים מספר דרכים להתמודד עם הבעיה. עו”ד ישראל אסל, אשר מגיע באופן קבוע לועדות הכנסת השונות נכח גם בדיון ועדת הכלכלה שעסקה בנושא הצעת חוק הגמלים:

הצעת חוק הגמלים הועלתה לאחר עלייה במקרי תאונות דרכים שגרמו גמלים משוטטים, במיוחד באזור הנגב, ומעורבותם בתאונות קטלניות. החוק מבקש להסדיר את נושא השוטטות של גמלים בכבישים ולהטיל אחריות על בעלי הגמלים למנוע את הימצאותם בסמוך לכבישים.

ההצעה כוללת מנגנונים לסימון ואיתור בעלי הגמלים, וכן דרכים למנוע מהם להתפשט ולהגיע לכבישים פתוחים. בין הפתרונות המוצעים: חובת סימון בעלי הגמלים, אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו זיהוי ומעקב אחרי בעלי החיים, והקפדה על הפיקוח וההסדרה של שטחים בהם הגמלים יכולים להסתובב בצורה מבוקרת ומסודרת.

המטרה היא להבטיח את ביטחונם של נהגים והולכי רגל, ולצמצם את הסיכון לתאונות דרכים חמורות. בדיון ועדת הכלכלה מיום 22.5.18 אישרה את תקנות בעלי החיים העוסקת בסימון גמלים.

זכויות הנפגעים בתאונות עם בעלי חיים

לנפגעים בתאונות דרכים עם גמלים, סוסים ופרות יש את הזכות להגיש תביעה לפיצויים מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

החוק, שנועד להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות דרכים, אינו מבחין בין תאונה שהתרחשה כתוצאה מהתנגשות עם רכב לבין תאונה שהתרחשה כתוצאה מהתנגשות עם בעלי חיים. כלומר, במקרה של תאונה עם בעל חיים, הנפגעים עשויים להיות זכאים לפיצויים בגין הוצאות רפואיות, כאב וסבל, אובדן שכר ועוד.

זכויותיהם של נפגעי בתאונות שבהן מעורבים בעלי חיים אינן שונות מזכויות הנפגעים בתאונות עם כלי רכב אחרים או תאונות עצמיות, ניתן לקרוא בהרחבה על זכויות נפגעי תאונות דרכים במאמר נפגעתי בתאונת דרכים בגין איזה ראשי נזק מגיע לי פיצוים.

סיכום

תאונות דרכים המערבות בעלי חיים כמו גמלים, סוסים ופרות הן תופעה שכיחה יותר ממה שנהוג לחשוב, במיוחד בדרום הארץ ובאזורים חקלאיים.

תאונות כאלה, כמו אלו שקרו בכביש 40, כביש 222 וכביש 65, מציבות בפני המדינה אתגרים משמעותיים בתחום הבטיחות בדרכים ובתחום המשפטי. הנפגעים בתאונות כאלה זכאים לפיצוי מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.

המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר.

עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

אסון “המנוף” בעזה  – אחריותם של מנהל הבטיחות בעבודה, בודקים מוסמכים וחברות השכרת במות הרמה..
בית המשפט העליון מתמרץ משפחות ונפגעי תאונות עבודה וקובע באופן תקדימי: תובע בגין נזק גוף שהגיש תביעת נזיקין אינו צריך לשלם אגרה נוספת בגין סעד כספי של פיצוי עונשי.  
קצבה מיוחדת לנפגע בעבודה בביטוח לאומי: כל מה שצריך לדעת
דילוג לתוכן