מה ההבדל בין רכב תפעולי לקלנועית במישור זכאות לפיצויים בגין נזק גוף.

ההבדלים המשפטיים בין גולפית לקלנועית בתאונות דרכים וביחס לחובת ביטוח

בישראל, תחום תאונות הדרכים אינו כולל רק רכבים מנועיים רגילים, אלא גם כלים מיוחדים כמו גולפית וקלנועית. לכל אחד מהכלים הללו יש הגדרה משפטית שונה, חובת ביטוח שונה והשלכות משפטיות שונות במקרה של תאונת דרכים.

במאמר זה נבצע השוואה בין גולפית לקלנועית, תוך שימת דגש על ההבדלים טכניים ומשפטיים, חובת הביטוח וההשלכות המשפטיות של תאונות דרכים הנוגעות לכל אחד מהם, במיוחד בהקשר של נזקי גוף.

1. הגדרת הכלי: גולפית מול קלנועית

הגולפית היא רכב תפעולי מנועי, קטן, שמיועד לשימוש במגרשי גולף, אתרי תיירות, קיבוצים וכדומה. הרכב מצויד במנוע חשמלי או מנוע בעירה פנימית ומיועד לשימוש בתוך שטחים מוגדרים. הגולפית נחשבת לרכב מנועי, ולכן על המשתמש בה מוטלות החובות המוטלות על בעל רכב מנועי רגיל לרבות חובת רישיון נהיגה וביטוח חובה.

הקלנועית, לעומת זאת, מוגדרת כעגלת נכים או כלי תחבורה להולכי רגל, והיא מיועדת לאנשים עם מוגבלות או קשישים. קלנועית אינה נחשבת לרכב מנועי לפי החוק, אלא כעגלת נכים, ולכן אינה מחויבת ברישוי, רישיון נהיגה או ביטוח חובה. יחד עם זאת, ניתן לבחור בביטוח צד ג’ או ביטוח פרטי אם רוצים להגן על עצמם בתאונה או בפגיעה בהולך רגל בזמן שימוש בקלנועית.

הבדלים טכניים:

  • גולפית או רכב תפעולי : מצוידת במנוע חשמלי או מנוע בעירה פנימית, תכונה שמאפשרת תנועה מהירה ומרחקים גדולים, ניתן להסיע ברכב מספר אנשים, ועיקר תנועתה בתוך שטחים מוגדרים כאזורי “רכב תפעולי” כמו מגרשי גולף , אתרי תיירות בתי חולים גדולים וקיבוצים.
ררכב תפועלי גולפית המוגדר כרכב מנועי החייב בביטוח חובה

  • קלנועית: כוללת מנוע חשמלי ומיועדת בעיקר לשימוש על מדרכות ובאזורים פרטיים או ציבוריים מוגדרים. הקלנועית לא מיועדת לתנועה על כבישים, מהירותה איטית ולכן אינה נחשבת לרכב מנועי.

קלנועית המוגדרת כעגלת נכים ממונעת שאינה רכב מנועי ואינה מחוייבת בביטוח חובה.

2. חובת הביטוח: גולפית מול קלנועית

גולפית: כיוון שהגולפית נחשבת לרכב מנועי לכל דבר ועניין, היא חייבת להיות מבוטחת בביטוח חובה והנהג חייב להחזיק ברישיון נהיגה מתאים. בדיוק כפי שמחויבים רכבים מנועיים רגילים.

ביטוח חובה מכסה את נזקי הגוף שיגרמו למשתמש ברכב או למי שנפגע ממנו. במקרה של תאונה, הנפגעים יוכלו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח של הגולפית ולקבל פיצויים עבור נזקי הגוף שנגרמו להם ככול שאין ביטוח חובה תוגש התביעה כנגד קרנית.

חשוב לציין כי תנועת רכב תפעולי באיזורים שאינם תפעוליים אסורה על פי חוק התעבורה והנהג עלול לקבל קנס או זימון לדין.

קלנועית: הקלנועית אינה נחשבת לרכב מנועי ולכן לא נדרשת לביטוח חובה. עם זאת, בעל הקלנועית יכול לבחור לעשות ביטוח צד ג’ או ביטוח פרטי אם ירצה להגן על עצמו במקרים של תאונה. במקרים של תאונות עם קלנועית, במקרה של הולך רגל שנפגע מקלנועית לא ניתן להגיש תביעה נגד קרנית (קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים) כמו שניתן לעשות במקרה של גולפית או רכב תפעולי.

3. השפעת החוק על תאונות דרכים עם גולפית וקלנועית

תאונה עם גולפית: כאשר גולפית מעורבת בתאונת דרכים, היא נחשבת לרכב מנועי לכל דבר ועניין, ולכן יש לה את כל הזכויות והחובות של רכב מנועי. במקרה כזה, הנפגעים בתאונה יוכלו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח של הגולפית ולקבל פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

נהג הגולפית יהיה אחראי לנזקים שנגרמו לאחרים בתאונה, ומי שנפגע בתאונה יוכל לפנות לתביעה משפטית דרך הביטוח חובה של הגולפית.

תאונה עם קלנועית: כאשר קלנועית מעורבת בתאונת דרכים, המצב המשפטי שונה. מכיוון שהקלנועית אינה נחשבת לרכב מנועי, לא ניתן להגיש תביעה נגד הביטוח של רכב מנועי במקרה כזה. המערכת המשפטית מתייחסת למעורבים בתאונה עם קלנועית כאל הולכי רגל במקרה של תאונה עם רכב אחר. ניתן לקרוא בהרחבה במאמר “תאונה עם קלנועית”.

4. איך עו”ד אסל יכול לסייע בתאונות עם גולפית או קלנועית

כאשר נפגעים בתאונות עם גולפית או קלנועית, יש צורך קודם כל להבחין בין שני סוגי הכלים. כמובן שבעלי רכבים תפעולים יעדיפו לקרוא לרכב שלהם “קלנועית” ולתאר אותו ככזה לכן הבחינה חייבת להיות בחינה טכנית שתבדוק האם הכלי הינו קלנועית או רכב תפעולי. ישנם כלים חשמליים שקשה מאוד להבחין.

עורך הדין אסל, שמתמחה בתאונות עם רכבים מיוחדים, יכול להדריך את הנפגעים ולהסביר את ההבדלים המשפטיים והביטוחיים בין סוגי הכלים הללו. עו”ד אסל יכול גם לסייע בתביעות כנגד הביטוחים הרלוונטיים או בהגשת תביעה נגד בעלי הכלים אם הם לא מבוטחים כראוי.

5. מה לעשות במקרה של תאונה עם גולפית או קלנועית

במקרה של תאונה עם גולפית או קלנועית, ישנם מספר צעדים חשובים שיש לנקוט בהם:

  1. תיעוד התאונה – יש לתעד את מקום התאונה, את המעורבים, ובעיקר לצלם את הרכב המוערב וככול שניתן לצלם את שם היצרן או מספרי זיהוי של הרכב (מספר שלדה) ולקחת פרטי קשר של עדים.
  2. קבלת טיפול רפואי – יש להיבדק אצל רופא גם אם הפציעות אינן נראות חמורות.
  3. פנייה לעורך דין – יש לפנות בהקדם לעורך דין המתמחה בנזקי גוף בתאונות דרכים עם גולפית או קלנועית. עורך דין המתמחה בתאונות דרכים יוכל להדריך אתכם לגבי הצעדים המשפטיים הבאים.
  4. בדיקת חובת הביטוח – אם מדובר בתאונה עם גולפית, יש לבדוק אם הרכב מבוטח בביטוח חובה ולנהג יש רישיון נהיגה . אם מדובר בקלנועית, יש לבדוק אם יש ביטוח צד ג’ או אם יש דרך להגיש תביעה עבור הנפגע.

6. זכויות הנפגעים בתאונות עם גולפית וקלנועית

נפגעי תאונה עם גולפית: נפגעי תאונה שבה מעורבת גולפית יהיו זכאים לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שכוללים הוצאות רפואיות, אובדן שכר, נזקי גוף, כאב וסבל. ניתן לקרוא על מקרה תאונות באגמון החולה בהקשר לתאונה עם רכב תפעולי. זהו הדין גם ביחס למקרים של התפוצצות של סוללה של רכב גולפית (בשונה מסוללה של קלנועית).

נפלה מרכב גולפית באגמון החולה ופוצתה בעשרות אלפי שקלים

התהפך עם רכב גולפית באגמון החולה ויפוצה במאות אלפי שקלים

נפגעי תאונה עם קלנועית: נפגעי תאונה עם קלנועית, במיוחד כאשר מדובר בהולך רגל שנפגע מקלנועית, לא יהיו זכאים לפיצוי מכוח החוק הפלת”ד ועילת התביעה תיהיה נזיקית כנגד נהג הקלנועית ובהקשר זה יש לבחון אם יש כיסוי ביטוחי מתאים.

7. סיכום

לסיכום, גולפית וקלנועית הם שני כלים שונים מבחינה משפטית וביטוחית. גולפית נחשבת לרכב מנועי ולכן חייבת בביטוח חובה, בעוד קלנועית אינה נחשבת לרכב מנועי ולכן לא מחויבת בביטוח חובה.

במקרה של תאונה עם גולפית, הנפגעים יוכלו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח, בעוד במקרה של תאונה עם קלנועית, התהליך המשפטי עשוי להיות יותר מורכב, במיוחד אם הכלי אינו מבוטח. עורך דין שמתמחה בנזקי גוף בתאונות עם רכבים מיוחדים, כמו עורך דין אסל, יכול להוות את הייעוץ המשפטי הנדרש כדי להבטיח את הזכויות של הנפגעים בתאונות אלו.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.

המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה.

בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

אסון “המנוף” בעזה  – אחריותם של מנהל הבטיחות בעבודה, בודקים מוסמכים וחברות השכרת במות הרמה..
בית המשפט העליון מתמרץ משפחות ונפגעי תאונות עבודה וקובע באופן תקדימי: תובע בגין נזק גוף שהגיש תביעת נזיקין אינו צריך לשלם אגרה נוספת בגין סעד כספי של פיצוי עונשי.  
קצבה מיוחדת לנפגע בעבודה בביטוח לאומי: כל מה שצריך לדעת
דילוג לתוכן