תאונות דרכים עם טרקטורונים ATV בשטחים פתוחים וכבישים דע את זכויותיך.
בשנים האחרונות, הטרקטורונים (ATV – All Terrain Vehicle) הפכו לכלי רכב פופולרי בקרב חובבי טיולי שטח, במיוחד באזורי טבע ושמורות טבע.
השימוש הגובר בטרקטורונים בשטחים פתוחים ברחבי ישראל, לצד האטרקטיביות שלהם כחלופה לכלי רכב בשטחי מדבר, חורש ויער, הביא לעלייה משמעותית במקרי תאונות דרכים המערבות טרקטורונים. תאונות אלו, שמתרחשות לא אחת בשטחים פתוחים, עשויות להיגרם כתוצאה מהמהירות, חוסר זהירות, תנאי השטח, ולעיתים אף בגלל חוסר בהכשרה נכונה של הנהגים.
במאמר זה נסקור את הסיבות לתאונות, את הזכויות המשפטיות של נפגעי תאונות דרכים עם טרקטורונים ואת האתגרים הקיימים בתחום הבטיחות והחוק.
תאונות דרכים עם טרקטורונים: הנתונים והסיבות

הטרקטורונים מיועדים לתנאי שטח קשים – הם מצוידים בצמיגים רחבים ומסוגלים לעבור דרך חול, סלעים, ושבילי שטח שנראים בלתי עבירים לכלי רכב רגילים. למרות היתרונות הטכניים וההנאה שבנסיעה עליהם, מדובר בכלי רכב בעלי אופי מסוכן, במיוחד בשטחים פתוחים שאין בהם תמיד פיקוח מתאים.
מאז שנת 2000, נהרגו עשרות בני אדם בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים טרקטורונים, ונפגעו מאות נוספים בדרגות פציעה שונות.
הסיבות לתאונות רבות נובעות ממספר גורמים עיקריים:
- מהירות גבוהה – טרקטורונים מציעים חוויית נהיגה במהירות גבוהה, אך כאשר אינם פועלים בשטח ייעודי ומסודר, קיימת סכנה ממשית מהתנגשויות בלתי צפויות או מעברי מכשולים פתאומיים.
- תנאי השטח – השטחים בהם טרקטורונים פועלים יכולים לכלול סלעים, חול, ביצות, או חורש, מה שמוביל לתנאים שאינם נוחים לנהיגה בטוחה. באזורים אלה, לעיתים קרובות אין תשתית מתאימה למעבר כלי רכב, והכבישים לא מסודרים.
- חוסר הכשרה – אחד הגורמים המרכזיים הוא היעדר הכשרה וניסיון בנהיגה על טרקטורון. לא אחת, צעירים ומבוגרים כאחד שוכרים טרקטורונים או רוכבים עליהם ללא ידע או ניסיון בנהיגת כלי זה שהינו ייחודי במובן זה שבסרן האחורי לא מותקן דיפרנציאל דבר שמגדיל את חוסר היציבות בסיבובים במהירות גבוהה.
- פגמים טכניים ותחזוקה לקויה – במקרים רבים, הטרקטורונים אינם נמצאים במצב טכני תקין, דבר שגורם לתקלות במנוע, בגלגלים או במערכות בלימה, מה שמוביל לתאונות.
בישראל, תאונות המערבות טרקטורונים נפוצות בעיקר באזורי תיירות פופולריים כמו אילת, ים המלח, והערבה, אך לא נדירות גם במרכז ובצפון הארץ. אתרי השכרת טרקטורונים ברובם לא מספקים את ההדרכה הנדרשת לרוכבים, ובמצבים כאלה הטרקטורונים יכולים להפוך לכלי מסוכן.
אופי פציעות הגוף שנגרמות בתאונות טרקטורונים – תאונות דרכים קשות ומקרי מוות
תאונות טרקטורונים הן לרוב תאונות חמורות, כאשר הפציעות שנגרמות לנפגעים הן בדרגות חומרה שונות, ותלויות בגורמים רבים, כגון מהירות הנסיעה, תנאי השטח, וחומרת ההתנגשות.
רוב הפציעות בתאונות טרקטורונים נגרמות כתוצאה מכך שמדובר בכלי רכב שאין בו גג או חלונות מיגון, ונהגים אינם חגורים, דבר שמעלה את הסיכון לפציעות חמורות במקרה של תאונה.
הפציעות הנפוצות בתאונות טרקטורונים כוללות
- פגיעות ראש וצוואר – במקרים שרוכבי הטרקטורון אינם חובשים קסדות מיגון, הפגיעות בראש ובצוואר הן אחת הסיבות העיקריות למוות ולנכות קשה בתאונות כאלו. פגיעות כמו שברים בגולגולת, דימומים מוחיים, ושברים בעמוד השדרה הצווארי עלולות להיגרם כתוצאה מהתהפכות, התנגשות בעץ, סלע או כל מכשול אחר בשטח. מדובר בפציעות קשות שלעיתים מותירות את רוכב הטרקטור במצב וגטטיבי (צמח).
- שברים בגפיים – לא אחת בתאונות טרקטורונים נגרמים שברים במערכות הגפיים התחתונות והעליונות. עקב תנאי השטח הקשים והמהירות הרבה, הרוכבים נוטים ליפול בפתאומיות, דבר שמוביל לשברים ברגליים, ידיים ואצבעות.
- פגיעות פנימיות – פגיעות פנימיות כמו קרעים באיברים פנימיים, דימומים ומצבים של פגיעות באיברים כמו כבד, טחול, וריאות נפוצים גם כן בתאונות דרכים עם טרקטורונים. נפילות קשות עשויות להוביל לקרעים פנימיים חמורים שלא תמיד נראים מיד, אך עשויים להיות מסוכנים מאוד.
- פגיעות בעמוד השדרה – תאונות טרקטורונים עלולות לגרום לפגיעות חמורות בעמוד השדרה, כולל שברים, פריקות ודחיסת דיסקים, דבר שיכול להוביל לנכות כרונית ולמגבלות תפקודיות קשות עד כדי ריתוק לכיסא גלגלים.
- כוויות ופציעות עור – גם פציעות שטחיות כמו חבלות, כוויות ושפשופים בעקבות נפילות או התנגשויות אפשריות.
פציעות כאלה עשויות להיות לא רק כואבות, אלא גם להשאיר נכות קבועה, חוסר תפקודיות, ולטלטל את חיי הנפגעים ובני משפחותיהם. לפיכך, ישנה חשיבות רבה בהענקת פיצוי הולם לנפגעים בתאונות כאלה, שיכסה את כל הוצאותיהם הרפואיות ושיקומם.
טרקטורון כרכב מנועי: דרישות חוקיות ומחויבות לביטוח חובה
לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, טרקטורון נחשב לכלי רכב מנועי, ולכן כמו ברכב רגיל, האחריות היא של בעל הרכב והנהג לפצות את הנפגעים בתאונה. נהג טרקטורון חייב להחזיק ברישיון נהיגה בתוקף עבור סוג הרכב, ולכל טרקטורון חייב להיות ביטוח חובה, בדיוק כמו כל רכב מנועי אחר.
ביטוח חובה מכסה את הנפגעים בתאונה, בין אם מדובר בנהג, נוסע או הולך רגל שנפגע כתוצאה מהתאונה.
החוק קובע כי לא משנה מי אחראי לתאונה, הנפגעים זכאים לפיצויים מהביטוח, כולל פיצויים בגין הוצאות רפואיות, כאב וסבל, אובדן שכר ונטל טיפולי. הדבר מאפשר לנפגעים להגיש תביעות פיצויים מכיוון שהביטוח של הרכב המנועי (טרקטורון) מכסה את הפיצויים ללא קשר למי האשם בתאונה.
למרות שהחוק קובע שהרוכב חייב להחזיק רישיון נהיגה בתוקף, לא תמיד קיימת אכיפה מספקת של הדרישה הזו בשטחים פתוחים. פעמים רבות, אנשים שאין ברשותם רישיון נהיגה נוסעים על טרקטורונים ותאונות מתרחשות והדבר עלול להביא להסרת הכיסוי הביטוחי.
תאונה עם טרקטורון – זכות הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים עם טרקטורונים
החוק הישראלי מכיר בנפגעי תאונות דרכים גם כאשר המעורבים בתאונה הם כלי רכב לא סטנדרטיים, כמו טרקטורונים או מלגזה או נגרר ללא מנוע. וזאת משום שכלים אלו מוגדרים ככלי רכב מנועי לצורכי תחבורה יבשתית. ולכן הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים הינו בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975.
לפי החוק, כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים ללא קשר למי שהיה האחראי לתאונה. המשמעות היא שגם אם נפגע טרקטורון בשטח פתוח, כל עוד מדובר בתאונת דרכים שבוצעה בתנאים המתאימים להגדרת תאונת דרכים, ישנו ביטוח חובה בתוקף והנהג החזיק רישיון נהיגה הנפגע זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף, הוצאות רפואיות, אובדן שכר וכאב וסבל.
חשוב לציין כי חברות הביטוח מתייחסות לתאונות בשטחים פתוחים יותר בחשדנות, ולעיתים קרובות מתעוררות מחלוקות ביחס לשאלה האם מדובר בתאונת דרכים או מחלוקת ביחס לנסיבות התאונה או זהות הנהג שבאמת נהג האם יש לו רישיון נהיגה או לא.
תביעה לפיצויים על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
הנפגעים בתאונות דרכים עם טרקטורונים זכאים להגיש תביעה לפיצויים בתנאים של חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. במקרה כזה, הפיצוי כולל:
- פיצוי על אובדן שכר – אם הנפגע לא יכול לחזור לעבוד בעקבות התאונה, הוא זכאי לקבל פיצויים על אובדן שכר.
- פיצוי על הוצאות רפואיות – הפיצוי כולל החזר של הוצאות רפואיות שנגרמו לנפגע כתוצאה מהתאונה, כולל טיפול רפואי, ניתוחים, תרופות ושיקום.
- כאב וסבל – נפגעים זכאים לפיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה להם בעקבות הפציעות שנגרמו בתאונה.
- פיצוי על נזקי גוף – פיצוי על פגיעות פיזיות שנגרמו לנפגע, בין אם מדובר בנכות זמנית או קבועה.
- לסקירה מקיפה בדבר ראשי הנזק בגינם מגיע פיצוי ניתן לקרוא כאן.
תאונות טרקטורון בזמן טיול מהעבודה?
במספר מקרים יצא לי לטפל בתאונות טרקטורונים, שאירעו בזמן טיול מאורגן של העבודה. חברות רבות במסגרת יום כיף של העבודה רוכשות טיולים מאורגנים לעובדים על טרקטורונים. לעיתים במהלך ימי הכיף קורות תאונות תוך כדי שימוש בטרקטורון. תאונות אלו הינן גם תאונות דרכים וגם מוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה.
מה לשים לב שמשכירים טרקטורון לטיול?
ההמלצה שלי היא לצלם את הטרקטורון, מכל הצדדים שלו לפני שעולים לרכב עליו. במקרים רבים חברות השכרה מחזיקות עשרות טרקטורונים זהים, באותם הצבעים ומבלי שיש עליהם לוחית רישוי. בדרך כלל הכלים ממוספרים במספרים פנימיים של חברת ההשכרה לצורך זיהוי פנימי וטיפול.
נתקלנו במקרה, שבו חברת השכרת טרקטורונים, החזיקה עשרות כלים זהים אך עשתה פוליסת ביטוח אחת לכלי אחד בלבד. ואז כאשר מתרחשת תאונה מציגים לנפגע את הפוליסה שלא בהכרח שייכת לכלי שעליו אירעה התאונה. לכן ממולץ לפני ששוכרים כלי, לצלם את הכלי לרבות מספרי זיהוי ודרכי זיהוי וכן לבקש שיציגו לכם עותק מתעודת הביטוח לכלי.
כי אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם מנהלים הליכים משפטיים גם כנגד קרנית וגם כנגד חברת הביטוח כאשר כל אחת מהן תטען שלא היא זו שצריכה לשלם לכם את הנזק. כל אתם עלולים להיות מחוזקים שנים כבני ערובה בויכוח בין שתי נתבעות אלו.
סיכום
תאונות דרכים עם טרקטורונים בשטחים פתוחים הן תופעה הולכת ומתרקמת בישראל, אשר מביאה עמה אתגרים בתחום הבטיחות והחוק. כשלוקחים בחשבון את עליית השימוש בטרקטורונים, יש להיערך בצורה רצינית למניעת תאונות נוספות, תוך שמירה על זכויותיהם של הנפגעים.
הנפגעים בתאונות עם טרקטורונים זכאים לפיצוי בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וכך יש להתמודד עם השלכות התאונה מבחינה רפואית וכלכלית. על המדינה, הגורמים המוסמכים והציבור להיות ערניים לסיכונים ולהקפיד על אכיפה, חינוך והסדרה של השימוש בטרקטורונים במטרה למנוע תאונות ולהגן על המשתמשים בדרכים.
הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.
המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.
עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.