מה לעשות כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים פגע וברח? כל הזכויות שלכם והאפשרויות לתביעה
תאונות דרכים הן אחד הגורמים העיקריים לפציעות ולמקרי מוות בישראל ובסביבה כללית. עם זאת, כשמדובר בתאונת “פגע וברח”, בה הנהג הפוגע נמלט מהמקום, המצב הופך למורכב יותר עבור הנפגע.
במאמר זה נסקור את הזכויות המשפטיות של אדם שנפגע בתאונת דרכים פגע וברח, את האפשרויות לתבוע את קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, ונדון בנושא השקידה הנדרשת במקרים כאלה.
מהי תאונת פגע וברח ומהו המצב המשפטי שלה?
תאונת פגע וברח מתרחשת כאשר נהג גרם לתאונת דרכים ונמלט מהמקום, מבלי להותיר את פרטיו או להגיש עזרה לנפגעים.
מצב כזה יוצר קושי מיידי לנפגעים, שכן הם לא תמיד מצליחים לאתר את הנהג הפוגע, ולעיתים לא יודעים כיצד לפעול לאחר התאונה. כאשר נהג נמלט, חשוב לדעת שבישראל ישנם כלים משפטיים המאפשרים לנפגעים לתבוע פיצויים.
זכויות נפגעי תאונת דרכים פגע וברח
על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים ועומד בתנאי החוק זכאי לקבל פיצויים, גם אם הנהג הפוגע נמלט.
במסגרת חוק זה הוקמה “קרנית” – קרן סטטוטורית המיועדת לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, במקרה שלנפגעים אלו אין אפשרות לתבוע מבטח, וזאת בין היתר בשל העובדה שפרטי הרכב הפוגע אינם ידועים בשל תאונת פגע וברח, או אם הנהג הפוגע לא נמצא.
קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים
קרנית היא קרן שהוקמה כדי להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות דרכים, כאשר אין ביטוח רכב על הנהג הפוגע או כאשר מדובר בתאונת פגע וברח.
הפיצויים שניתן לקבל מקרנית כוללים פיצוי עבור הוצאות רפואיות, אובדן כושר עבודה, כאב וסבל, ועוד.
תביעות כנגד קרנית אינן תביעות “רגילות” לעיתים צריך להבין שישנם מקרים שגם קרנית אינה חייבת לפצות את הנפגע או שהיא פטורה מכוח הלכה פסוקה לפצות את הנפגע לדוגמא במקרה של תאונת פגע וברח שהנפגע לא פעל בשקידה סבירה לאתר את הרכב או הנהג בפוגע.
שקידה סבירה לאחר תאונת פגע וברח
אחד המרכיבים החשובים בתביעה לאחר תאונת פגע וברח הוא “שקידה סבירה”. מדובר במאמץ שיידרש מהנפגע לאתר את הנהג הפוגע לאחר התאונה.
כדי לקבל פיצויים מקרנית, יש להוכיח שנעשו מאמצים סבירים לאיתור הנהג הפוגע, כמו דיווח מיידי למשטרה, חיפוש אחר עדים, ניסיון לאתר מצלמות אבטחה ועוד.
ככל שהמאמצים שנעשו לאיתור הנהג הפוגע היו סבירים ומוצדקים, כך תגדל הסבירות שהפיצויים מאת קרנית יינתנו.
איך תובעים את קרנית?
הגשת תביעה לקרנית מתבצעת כאשר הנפגע לא מצליח לאתר את הנהג הפוגע, או כאשר אין ביטוח רכב על הנהג הפוגע.
התביעה מוגשת לבית המשפט ובה יכללו הפרטים בגין אירוע התאונה והנימוקים מדוע אין לנפגע אפשרות לתבוע מאת מבטח, פירוט הפגיעות וההוצאות הרפואיות שנגרמו כתוצאה ממנה. נזקים מתאונות פגע וברח יכולים להגיע למליוני שקלים.
פיצויים שמגיעים מקרנית
פיצויים שמגיעים לנפגע בתאונת פגע וברח יכולים לכלול:
- הוצאות רפואיות – טיפול רפואי, שיקום אביזרי שיקום ותרופות.
- פיצוי עבור אובדן כושר עבודה – אם התאונה גרמה לנפגע לאבד את יכולתו לעבוד.
- כאב וסבל – פיצוי בגין הכאב שנגרם לנפגע כתוצאה מהתאונה.
- פיצויים בגין נכות צמיתה – במקרה של נכות עקב התאונה.
- עזרה לצד ג’ – במקרים של פגיעות קשות וסיעוד
- ניידות – פיצוי בגין ניידות במקרה שהפציעה גרמה לקושי בניידות.
- התאמות דיור – במקרים של נכויות קשות שיש צורך לבצע התאמות דיור לצרכיו של הנפגע כנכה.
פיצויים ממשרד הביטחון
אם הנפגע בתאונה היה חייל, יש לו את האפשרות להגיש תביעה למשרד הביטחון אם התאונה התרחשה במהלך שירותו הצבאי.
במקרה כזה, לאחר בירור היקף הזכויות המגיעות לו ממשרד הבטיחון, יצטרך הנפגע להחליט האם הוא מבקש למצות את זכויותיו מכוח חוק הנכים תגמולים ושיקום או להגיש תביעה כנגד קרנית.
חשוב לציין כי לא ניתן לקבל פיצוי גם מכוח חוק הנכים תגמולים ושיקום וגם מקרנית יש לבחור זכויות.
סעיף 36 בחוק הנכים, תגמולים ושיקום, מתייחס לזכות של נכה לבחור בין קבלת תגמולים ממשרד הביטחון בדרך של מענק חד פעמי או קצבת נכות לבין קבלת פיצוי חד-פעמי מהגורם לתאונה.
מדובר בזכות של נכה לבחור את המסלול שמתאים לו ביותר על פי מצבו האישי והיקף הזכויות שהוא יכול לקבל בכל אחד מהמסלולים. בחירה זו נערכת לאחר שהנכה קיבל את כל המידע הנדרש אודות האפשרויות השונות, והוא יכול לבחור את האפשרות שתספק לו את הפיצוי הטוב ביותר בהתאם לצרכים שלו. סעיף זה נועד להבטיח גמישות והתאמה אישית של זכויות הנכה.
סיכום
כאשר אדם נפגע בתאונת פגע וברח, עליו לדעת שיש לו זכויות שמגנות עליו גם אם הנהג הפוגע נמלט מהמקום. פיצויים ממערכת הביטוח הלאומי ומקרן “קרנית” מספקים פיצוי לנפגעים במקרים כאלה. חשוב לזכור שההגשה לקרנית מחייבת הוכחה של “שקידה סבירה” במאמצים לאתר את הנהג הפוגע. לכן, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים כדי להבטיח שההליך יתנהל בצורה נכונה ושהפיצויים המגיעים לנפגעים ישולמו במלואם.
הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.
המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.
עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.