תאונת מנוף: מה קרה באמת ואיך זה משפיע עלינו?

תאונת מנוף: כשהכוח העצום הופך לאיום גדול

מנוף או עגורן  – אחד הכלים ההנדסיים המרשימים והחזקים ביותר. אשר מצד הינה הפגנה של יכולות הנדסיות, טכניות וטכנולוגיות מתקדמות, ומצד שני טומן בחובו סכנות משמעותיות. למנופים, שמטרתם העיקרית היא להעביר מטענים כבדים למרחקים או לגבהים, יש כוח אדיר, אך בכל טעינת יתר, טעות אנוש או תקלה טכנית הם עלולים לגרום  למגה תאונה שעלולה להסתיים בפציעתם של עובדים ואף אובדן חיים.

אז מה בעצם הופך את המנוף לכל כך מסוכן?

ישנם סוגים רבים של מנופים. החל מעגורני צריח שמוצבים באתרי בנייה, מנופיים ניידים אופניים או זחליים, וגם מנופים המותקנים על משאיות בעלי אורך זרוע משתנה החל מ 10 מטרים ועד ל 60 מטרים.

לאדם הסביר המתבונן מהצד  המנופים הללו תמיד נראים כיציבים וכבדים במיוחד, מבוססים על איזון מתוחכם בין משקל, זרועות ותמיכות אך כאשר איזון זה מופר, התוצאות עלולות להיות קטסטרופליות.

חלק מהסכנות הבולטות כוללות:

  • חוסר יציבות של המנוף עצמו עקב קרקע לא יציבה, ביסוס לקוי, או מיקום המנוף בצורה לא נכונה באופן היוצר סיכון ליציבותו.  ביחס עגרוני צריח עיגון חסר של העגורן למבנה או שתילתו בניגוד להוראות היצרן.
  • שינוי מבנה המנוף – הרכבתו או תפעולו בתצורה שלא אושרה על ידי יצרן המנוף שתכנן את הכוחות שעובדים על המנוף.
  • כשל טכני במנגנונים  כמו כבלים,  בלמים,  מערכת ההרמה והצידוד סדקים ושברים,  הן בשל תחזוקה לקוייה, פגם תכנוני, או תפעול המנוף באופן הנוגד את הוראות היצרן .
  • שימוש לקוי או טעויות אנוש בפעלת המנוף בעומסים חריגים ללא גובלי עומס למניעת הרמת עומס יתר מעבר לעומס שהמנוף תוכנן אליו, וכן גובלי צידוד למניעת כניסת זרוע המנוף לאזור בלתי רצוי כמו לדוגמא בקרבת קווי מתח גבוה.
  • פגיעות צד שלישי – היו מקרים שבהם נתפסו עובדים באתר בנייה מנסרים את הביסוס של המנוף  או שבסיס המנוף קרס בשל עבודות שבוצעו בסמוך אליו.
  • אם נוסיף לכך חוסר מודעות להשלכות של עבודה בסביבה תעשייתית או אי הקפדה על תקני בטיחות ברורים, נקבל פוטנציאל אין-סופי לתקלות שיובילו במרבית המקרים לתאונות קטלניות.

5 כללים שכל מנופאי חייב לדעת

כדי למנוע תאונות מנוף, תחום הבטיחות הפך למוקד מרכזי גם בתעשיות שונות וגם בתחום הבנייה. לדגומא המחוקק הישראלי בחר לקבוע תקנות מיוחדות לעגורני צריח שהם בעלי פוטנציאל נזק עצום. כמו כן,  במדינת ישראל נקבע בנוהל יבוא כי למדינה יכנסו אך ורק עגורנים שעומדים בתקינה האירופאית  ותקינה בינלאומית. 

יחד עם זאת גם למנופאים ישנה אחריות לתקינות המנוף והפעלתו באופן בטוח  ולכן ישנם גם מספר כללי ברזל שכל מנופאי חייב לזכור.

  1. אסור להרים משקל יתר עם העגורן בשום פנים ואופן ואסור לעשות שימוש בעגורן שנותקו לו גובלי עומס היתר.
  2. יש לוודא קיום של תסקירי בטיחות לעגורן בתאום לפקודת הבטיחות בעבודה וכן בהתאם לתקנות עגורני צריח.
  3. יש לבצע בדיקות יומיות ושבועיות ויזואליות לאיתור תקלות סדקים, שברים בעגורן ולדווח מייד על כל תקלה.
  4. יש לנהל יומן ופנקס עגורן ולתעד בו את כל התקלות תיקונים ופעולות שבוצעו.
  5. יש לתפעל את העגורן בהתאם להוראות היצרן ולעבוד בהתאם לטבלות העומסים המאושרות על ידי היצרן.
  6. המנופאי הינו הסמכות היחידה להחליט האם מהירות הרוח באתר מאפשרת המשך עבודה.
  7. חל איסור בתכלית האיסור למשוך באמצעות מנוף או עגורן מטען שנעוץ בקרקע.
  8. יש לעבוד בתאום עם אתת  שיכוון את עבודת המנופאי.
  9. תכנן מראש את תהליך ההרמה כדי לצמצם סיכונים.
  10. עבוד תמיד לפי התקנות והוראות הבטיחות כל הפרה של הוראות הבטיחות יכולה להסתיים בפציעה קשה או אובדן חיים.
  11. בסיום העבודה אסור להשאיר מטענים או אביזרי הרמה תלויים על המנוף ויש להשאיר את המנוף במצב out of service בהתאם לתקנות הבטיחות והוראות היצרן ככול שאלו לא מפרות את החוק במדינת ישראל.

מה קורה לאחר תאונת מנוף?

ברגע שתאונת מנוף מתרחשת, נערכת סדרת פעולות שמטרתן לבחון את הסיבה לגרימת התאונה.  עורך דין  ישראל אסל הינו בעל ניסיון רב הטיפול בתאונות  מנופים ניסיון זה מקנה לו יתרון לבירור הנסיבות, מציאת האחראים למחדל ומניעת הטלת האחריות על החוליה החלשה שהיא בדרך כלל מפעיל המנוף. 

עו”ד אסל הינו בעל כלים מקצועיים לבחון ולהתמודד במקרים מורכבים אלו ולבחון:

  • האם הסיבה לתאונה הינה בשל שינוי מבנה המנוף בניגוד ספר היצרן או רישום הדגם?
  • מדוע הבודק המוסמך לא פסל את המנוף לשימוש בשל שינוי מבנה או הפעלתו בניגוד לתצורת שאושרה על ידי היצרן?
  • האם התאונה נגרמה כתוצאה של תקלה טכנית במנוף? מי הגורם לתקלה? ומדוע לא הצליחו לאתר את התקלה? מי כשל במלכת איתור התקלה? האם הבודק המוסמך? המנופאי? בעל המנוף.
  • מה הייתה רמת האכיפה של כללי הבטיחות באתר והאם היתה תוכנית הנפה ביחס לעגורנים ניידים או אחרים?
  • מהו  המנגנון הביטוחי – האם הייתה פוליסה מתאימה? והאם ניתן להפעיל אותה?
  • מה הם האישורים שהוצגו לצורך ביסוס העגורן  או קשירתו למבנה.

שאלות חשובות בנושא תאונות מנוף:

1. מי אחראי משפטית במקרה של תאונת מנוף?

האחריות משתנה גם בהתאם לסוג המנוף וגם בהתאם לנסיבות:  עו”ד אסל טיפל במספר רב של תאונות מנופים, המאפיין מקרים אלו שהם מרובי צדדים ומרובי  “אחראים משפטיים” כמו לדוגמא, יצרן המנוף, מכון התקנים, משרד העבודה, משרד התחבורה, יבואן המנוף, הבעלים של המנוף, מתקני  המנוף הבודק המוסמך שאישר את הפעלת המנוף, המהנדס שתכנן את הביסוס למנוף, ועדות מקומיות לתכנון ובנייה אשר הנפיקו היתרי בנייה למנוף, וגורמים נוספים.

2. האם קבלנים או בעלי מנופים צריכים לבטח את מנופים ואת הסיכון שהם יוצרים?

מלבד מנופים להעמסה עצמית ומנופים מסויימים שהינם מנופים ניידים אופניים שביחס אליהם יש חובה לבטח בביטוח חובה את המנוף משום שזה מותקן על רכב בעל לוחית זיהוי צהובה, ביחס למנופים זחליים או עגורני צריח או מנופים אופניים מסוג מסויים אין חובה לבטח את המנופים, יחד עם זאת,  מי שבוחר שלא לבטח את הציוד הנ”ל לוקח על עצמו סיכון רב שבמקרה של נזק יצטרך לשלם את כל הפיצויים הן בגין נזקי הרכוש והן בגין נזקי הגוף מכיסו הפרטי. מסיבה זו במרבית המקרים, קבלנים ובעלי מנופים שמודעים לפוטנציאל הנזק העצום שהמנופים יוצרים רוכשים ביטוח.

למה דווקא עורך דין מומחה יכול לעשות את ההבדל?

ישנם סוגים שונים של מנופים ועגורנים, כמו, עגורני צריח, מנופים ניידים, מנופים להעמסה עצמית ועגורני גשר ונמל. כאשר עוברי אורח או עובדים נפגעים בתאונות מנוף, המפגש הראשון שלהם הוא מול מספר גופים שזורקים את האחריות אחד לשני. וזאת הסיבה שהמאפיין העיקרי של תיקי תאונות מנופים שהם נמשכים זמן רב. מדובר בתחום מאוד מאוד מקצועי, שכל העוסקים בו כולם מכירים את כולם ויש המון אינרסיים בין חברות המנופים, בודקים מוסמכים, צוותי פירוק והרכבה וחברות הביטוח שכולם יודעים לעשות יד אחת לשמור על עצמם כדי לטרפד את תביעת הנפגע.

עו”ד ישראל אסל הינו במשך 15 שנים מייצג נפגעי מנופים, מכיר את הנפשות הפועלות בתחום ואת כל השיטות לטרפד את תביעת הנפגע, עו”ד אסל בעל ידע משפטי וטכני עצום שבזכותו הנפגע מנהל ביד רמה את ההליך המשפטי ובמקום שחברות הביטוח “יתעללו” בנפגע, הנפגע מתעלל בחברות הביטוח שבסוף נאלצות לשלם פיצויים הרבה יותר גבוהים.

מסקנה – אל תתפשרו על בטיחות או על ייצוג של עורך דין מומחה למנופים.

תאונת מנוף יכולה לשנות חיים או לגדוע חיים  ברגע – ולכן, לצד מנגנוני הבטיחות החזקים והחוקים המחמירים שכבר קיימים אך למרבה הצער לא ממש נאכפים,  חשוב להבין את הסיכונים ולטפל בסוגיה מתוך ידע ומקצועיות. יש לכם שאלה אודות תביעה כזו או אחרת? אל תעשו זאת לבד.

עו”ד ישראל אסל, הוא איש המקצוע ואוטוריטה בתחום תאונות המנופים הוא עומד לרשותכם למתן לסייע למי שנפגע בתאונת מנוף כדי לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לו.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

אסון “המנוף” בעזה  – אחריותם של מנהל הבטיחות בעבודה, בודקים מוסמכים וחברות השכרת במות הרמה..
בית המשפט העליון מתמרץ משפחות ונפגעי תאונות עבודה וקובע באופן תקדימי: תובע בגין נזק גוף שהגיש תביעת נזיקין אינו צריך לשלם אגרה נוספת בגין סעד כספי של פיצוי עונשי.  
קצבה מיוחדת לנפגע בעבודה בביטוח לאומי: כל מה שצריך לדעת
דילוג לתוכן