תאונות בעגורנים להעמסה עצמית

המיוחד במנופים המותקנים על משאיות הוא שהם מקבלים את הכוח ההידראולי שלהם לצורך הפעולה ממשאבה הידראולית המותקנת על תיבת ההילוכים של המשאית במקום ייעודי לכך. במקרים רבים, תאונות שאירעו תוך כדי שימוש במנוף להעמסה עצמית מוגדרים גם כתאונת עבודה וגם כתאונת דרכים. לנפגע יש למעשה שתי עילות תביעה, האחת מול המוסד לביטוח לאומי שכן מדובר בתאונת עבודה מכוח חוק זה, וגם מול חברת הביטוח שביטחה את המשאית בביטוח חובה שכן אותו אירוע עונה גם להגדרה של תאונת דרכים.

למנופים אלו, מלבד אונקל הרמה, ניתן לחבר סוגים שונים של אביזרי קצה כמו סל הרמת אדם, ונטוזה להרמת זכוכיות, חובק משטחי בלוקים ואבנים משתלבות, מחפן להרמת פסולת וגזם, מתקן להרמת מתקני פסולת יעוד של המנוף, הפוטר אותה מחבותה הביטוחית ולכן חשוב להכיר היטב את כל סוגי אביזרי הקצה.

עם השנים חלה התפתחות טכנולוגית בתחום המנופים המותקנים על משאיות, ואט אט אורך הזרוע הלך וגדל והם למעשה הפכו כבר להיות סוג של עגורן נייד. היום ישנם עגורנים שלאחר התקנתם על המשאית משקל המנוף למעשה מהווה את כל המשקל אותו המשאית מורשת לשאת כך שהיא כבר אינה יכולה להוביל שום מטען נוסף מלבד המנוף עצמו. ברישיון הרכב כלים אלו מוגדרים “רכב עבודה”.

במישור רישיון הפעלת המנוף סבור עו”ד אסל שכלים אלו אינם יכולים להיות מוגדרים עוד כעגורנים להעמסה עצמית ולכן נדרש לבצע שינוי בהסמכה של מפעיל העגורן ממפעיל עגורן להעמסה עצמית למפעיל עגורן נייד.

משרד העבודה מתמהמה עם טיפול בנושא זה למרות שאירעו לא מעט תאונות בתחום זה, את הדברים הציג עו”ד אסל בדבריו לתקשורת לאחר אירוע תאונת פגיעת משאית מנוף בגשר בכביש 4 שהביאה לקריסת הגשר.

משרדנו ייצג גם נהגי משאיות וגם עובדים אשר נפגעו בזמן שימוש במנופים להעמסה עצמית, בין היתר טיפלנו בנהגים שבטעות הורידו באמצעות המנוף מטען כבד ופגעו לעצמם ברגליים או בידיים. עובדים שנפגעו תוך כדי ריתום ו/או התרת מטען ממנוף עקב תנועה פתאומית שלו, עובדים תמימים בתאונות התחשמלות שאירעו עקב נגיעת המנוף בכבלי חשמל, תאונות שאירעו עקב התהפכות משאית מנוף בזמן הנפה ועוד.

היו מקרים שחברות הביטוח ניסו להתנער מכיסוי ביטוחי כאשר נעשה שימוש עם עגורן להעמסה עצמית לצורך העמסת משאיות אחרות. נטען שמדובר בשינוי יעוד העגורן, עו”ד אסל טען שכל פעולה שהיא בגדר המותר בהתאם להוראות היצרן אינה מהווה שינוי יעוד, ואין משמעות אם מפעיל העגורן הניח את המטען על גג בניין או על משאית שעומדת בסמוך לעגורן. בית המשפט קיבל את טענותינו בתחום זה.

לקריאת פסק הדין בת”א (שלום תל אביב) 11188-11-11 ג’אן נ’ גמש מיום 18.1.17

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים
לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

המקרים שלנו

יכול לעניין אותך

תאונות בעגורני גשר, שער ועגורני נמל (ship to shore)
תאונות עגורנים ניידים
תאונות עגורני צריח

/ 5.

דילוג לתוכן