כל אדם במדינת ישראל, שנפגע באירוע שהינו תאונת דרכים, חל עליו חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
החוק קובע לניזוק מחסום סטטוטורי ועל פיו במקרה שחוק הפיצויים חל הנפגע אינו יכול לתבוע את הפיצוים מכוח חוק אחר, אלא רק מחברת הביטוח של הרכב בו נסע או ממנו נפגע ובמקרה שאין ביטוח מקרנית.
הגדרת “תאונת דרכים” ומקרים מיוחדים
ההגדרה של “תאונת דרכים” בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים היא מורכבת ומסובכת.
ישנן תאונות המתרחשות ברכב או בקרבתו, אשר אדם מן היישוב אינו מעלה על דעתו שמדובר בתאונת דרכים, למשל, תאונה שאירעה תוך כדי עלייה או ירידה מכלי הרכב, תאונה שאירעה במהלך תיקון-דרך הנחוץ להמשך נסיעה, ותאונה שנגרם בה נזק גוף עקב התפוצצות ו/או התלקחות של אחד מרכיבי הרכב החיוניים לנסיעתו.
תאונות בכלים דו תכליתיים
בנוגע לכלים “דו תכליתיים” – כלי רכב המשמשים גם לתחבורה וגם לביצוע עבודות שונות, כגון מנופים, מערבלי בטון, מתקני הרמה, משאבת בטון וכד’ תאונה שאירעה תוך כדי הפעלת הכלי הייעודי, המונע מכוחו המכני של מנוע הרכב, אף היא יכול שתיהיה מוכרת כתאונת דרכים.
ביחס לכלים דו תכליתיים, שהמאפיין הוא פגיעה באתרי בנייה ועבודה, חברות הביטוח תמיד יעדיפו שהתאונה תוגדר כתאונת דרכים שכן מכוח חוק זה הפיצוי לו זכאי הניזוק נמוך יותר, חברות הביטוח מעדיפות לשלם פיצויים דרך פוליסת ביטוח החובה ולא דרך פוליסת חבויות.
עו”ד אסל הגיש עתירה לבג”צ ביחס לאופניים חשמליים שביקשה כבר בשנת 2017 לעשות רישוי לכלים אלו, נושא זה יושם על ידי המדינה רק בשנת 2024.
תכליתו הסוציאלית של החוק והעדר האשם
היחודיות של חוק הפיצויים-הוא תכליתו הסוציאלית שנועדה לסייע לניזוק לקבל את הפיצויים באופן קל ופשוט וכי החוק אינו תלוי באשם. ולכן אין כל רלוונטיות לשאלה מי היה אשם בגרימת התאונה. גם הולך רכב שחצה ברמזור אדום ונדרס זכאי לפיצוי.
יש למנגנון העדר האשם מחיר אותו משלם הניזוק במובן זה שהוא מקבל פיצויים מופחתים, בראשי נזק של כאב וסבל, חישוב אובדן השתכרות עתידי נעשה לפי ברוטו בניכוי רכיב מס ההכנסה, מגבלת שילוש השכר הממוצע במשק ביחס לאובדן השתכרות עתידית.
חובת ביטוח חובה לכל רכב מנועי
ברמה העקרונית, כל רכב שמוגדר “רכב מנועי” (כולל נגררים) מחוייב בעל הרכב או המחזיק בו לעשות ביטוח חובה. הביטוח נועד לפצות את מי שנגרם לו נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי.
פוליסת הביטוח אינה בתוקף ככול שנהג הרכב נהג ללא רישיון או בזמן פסילה, הפוליסה תיהיה בתוקף גם אם לא נעשה טסט במכון הרישוי לרכב.
מנגנון קביעת הנכות ותפקיד עורך דין תאונות דרכים
כאשר מתרחשת תאונת דרכים, ויש ביטוח חובה ורישיון נהיגה בתוקף, נקודת המוצא היא שהנפגע זכאי לקבל פיצויים. ואז נשארת השאלה – מה גובה הפיצויים המגיעים לנפגע. התשובה לכך תלויה בגובה אחוזי הנכות הצמיתה שנותרו ללקוח.
מנגנון קביעת הנכות – לב ליבו של תיק תאונת דרכים, זה גובה הנכות הרפואית והתפקודית שנותרה לנפגע עקב התאונה. ככול שהנכות גבוהה יותר כך הפיצוי יהיה גבוה יותר.
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, קובע שני מסלולים לקביעת נכות לנפגע:
המסלול הראשון, בקשה למינוי מומחים מטעם בית המשפט. במקרה כזה על הנפגע להראות ראשית ראיה לנכות צמיתה ורצף טיפול ולשכנע את בית המשפט שיש סיכוי שנותרה לו נכות צמיתה.
ככול שהבקשה מתקבלת, בית המשפט ממנה מומחה באותו תחום רפואי לו טוען הנפגע לנכות אשר נדרש לקבוע אם נותרה נכות ומה שיעורה. ביחס לעלות שכר המומחה, ברירת המחדל היא שחברת הביטוח אמורה לשלם את שכרו.
היתרון במסלול זה שמתקבלת חוות דעת מפורטת, ניתן לשלוח למומחה שאלות הבהרה ואף במידת הצורך לזמן את המומחה לחקירה בבית המשפט.
המסלול השני, במקרים שהנפגע נבדק על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי או במשרד הביטחון, קביעות הועדה הרפואית מהווה “נכות על פי דין” מכוח סעיף 6ב’ לחוק הפלת”ד אשר מחייבות את חברת הביטוח גם בתיק תאונת הדרכים.
היתרון במסלול זה הוא שניתן להציג לועדות הרפואיות חוות דעת מומחים (שלא ניתן להציג למומחה בית המשפט) שתתמוך בטענות הנפגע אך החיסרון הוא שלא ניתן להזמין את חברי הועדה הרפואית לחקירה בבית המשפט ככול שהטענות אינן מתקבלות.
אז באיזה מסלול עדיף לבחור? זו בדיוק העבודה של עו”ד אסל, שדוגל בכך שאסור אף פעם לקבוע מראש את המסלול, ההחלטה איזה מסלול לבחור היא אך ורק בהתאם לאופי הנכות הנטענת בתיק ובהתאם למצב הרפואי והכלכלי של הניזוק.
צריך פשוט לדעת בדיוק באיזה מקרים להתעקש על מינוי מומחה מטעם בית המשפט ובאיזה מקרים ללכת לקבוע נכות בוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי ולהגיע לחברת הביטוח עם נכות מוגמרת, הכל תלוי בנסיבות הפרטניות של התיק.
הסדר תשלום תכוף לנפגעי תאונות דרכים
הסדר תשלום תכוף – חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קבע מנגנון של “תשלום תכוף” מנגנון תשלום תכוף נועד לאפשר לנפגעים בדרגות חומרה בינוניות וקשות לקבל כספים על חשבון התביעה מחברת הביטוח וזאת לצורכי מחייה בסיסיים, חשוב לציין שמנגון זה אינו “כספומט” לקבלת כספים מהתיק מתי שמתחשק לניזוק, שכן התנאים והדרישות לקבלת תשלום תכוף מעוגנים בתקנות ספציפיות לנושא.
ראשי הנזק לפיצויים בתאונות דרכים
ראשי הנזק לפיצויים – מי שנותרה לו נכות צמיתה זכאי לפיצויים בראשי נזק שונים. כמו לדוגמא אובדן השתכרות לעבר ועתיד, אובדן פנסיה, עזרה צד ג’ וסיעוד, הוצאות רפואיות ונסיעות, כאב וסבל על פי התקנות. מכשירי שיקום, התאמות דיור ועוד.
מי שלא נותרה לו נכות צמיתה, היקף הפיצוי הוא מצומצם יותר, ובעיקר מסתכם בהוצאות שגרמה התאונה, עזרת הזולת וכן בכאב וסבל בסכום שקבוע בתקנות.
כאב וסבל ועוגמת נפש בתאונות דרכים
כאב וסבל ועוגמת נפש – כאב וסבל בתאונות דרכים נקבע על פי נוסחה מתמטית, וזה לא משנה כמה הניזוק יתלונן שכואב לו. התקנות קובעות סכום מקסימאלי לכאב וסבל שעומד נכון להיום על 175,000 ש”ח ל 100% נכות. הפיצוי בראש נזק זה הוא נגזרת של אחוזי הנכות וימי אשפוז .
עו”ד אסל מתח ביקורת רבה בנושא הסכום הנמוך של כאב וסבל לנפגעי תאונות דרכים, ואף פנה למשרד המשפטים בטרם הגשת עתירה לבג”צ וביקש הסברים מדוע שר המשפטים לא עדכן את הסכום מאז שנת 1975.
דוגמא כיצד עובד המנגנון. בחור בן 25 שנפגע בתאונה ונותר עם נכות של 20% יהיה זכאי לכאב וסבל בסך של 35,000 ש”ח, אם הוא גם היה מאושפז, אז בגין כל יום אשפוז או שיקום הוא זכאי לסכום נוסף של עוד 350 ש”ח.
אותו ניזוק עם בדיוק אותה נכות, אך בן 40 לא יקבל את אותו הפיצוי, הוא יקבל 10% פחות שכן התקנות קובעות שבגין כל שנה מעל גיל 30 יש להפחית 1% מהפיצוי בגין כאב וסבל.
במקרים של מוות כתוצאה מתאונת דרכים, במקרה כזה ליורשי המנוח מגיע פיצוי בגין עוגמת נפש וכאב וסבל בשיעור של 25% מהסכום המקסימאלי, כלומר כ 43,000 ש”ח, עניין זה מקפח מאוד את משפחותיהם של מי שנהרגו בתאונת דרכים.
חשוב לציין שלפיצוי זה מתווספים ראשי נזק נוספים כגון אובדן השתכרות בשנים האבודות, הוצאות אבל ומצבה, אובדן שירותי בן זוג/הורים ועוד.
חשיבות הייצוג של עורך דין תאונות דרכים
ביחס לכאב וסבל למשפחות הרוגים, הנושא כאוב וצורם במיוחד, וכדי להבין את הבעיה להלן דוגמא: פועל בן 25 עומד על פיגום באתר בנייה ועגורן צריח (שאינו רכב מנועי) פוגע בעובד וגורם למותו במקרה כזה ליורשים זכאות לפיצוי רק בגין רכיב כאב וסבל בסכום של כ 1,000,000 ש”ח.
לעומת זאת, אם אותו עובד נפגע מזרוע מנוף המותקן על משאית שהגיעה לאתר הבנייה, המקרה יכול להיות מוגדר כתאונת דרכים על דרך ניצול הכוח המכני של הרכב ולכן הפיצוי בגין כאב וסבל מוגבל ל 43,000 ש”ח בלבד.
לכן, חשוב מאוד לדעת בדיוק את הנסיבות ואת הכללים ביחס לכלים דו יעודיים כדי לא ליפול למלכודת הזו.
עו”ד אסל מתעקש לצמצם ככול הניתן את תחולת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בתאונות באתרי בנייה, לאחרונה בית המשפט העליון קיבל את הטענות של עו”ד אסל שיש לקחת בחשבון שיקולי מדיניות של הרתעה נזיקית ולצמצם את תחולת החוק.
בית המשפט העליון קבע שאדם שנסע ברכב ותוך כדי נסיעה קרס על הרכב עגורן צריח מאתר בנייה, עילת התביעה של הנהג אינה מכוח חוק הפלת”ד, אלא, עילת תביעה נזיקית כנגד הקבלן ובעל העגורן.
זהו הדין ביחס לכל חלק או חפץ שיצא מאתר הבנייה ופגע במשתמש הרכב בדרך.
לקריאת פסק הדין רע”א 8995/23 מבנים ונתיבים נ’ פלוני מיום 19.9.24
קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים
קרנית קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים – סעיף 12 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר את המטרה לשמה הוקמה קרנית. מטרת הקרן היא לפצות מי שנפגע בתאונת דרכים ואין לו אפשרות לקבל פיצוי מאת מבטח. וזה יכול להיות מכמה סיבות, כמו פרטי הרכב הפוגע אינם ידועים (פגע וברח), נעשה שימוש ברכב ללא ביטוח חובה בתוקף או שהיה ביטוח, אך לנהג לא היה רישיון נהיגה בתוקף.
חשוב להבין שקרנית אינה “גלגל רזרבי” למקרה שאין ביטוח אז פונים אליה. סעיף 7 לחוק הפיצויים קובע רשימה סגורה של מקרים, שבהם מי שנפגעו בתאונת דרכים ברכב שאינו מבוטח לא יהיו זכאים לקבלת פיצוי גם מקרנית.
כל סכום פיצוי שקרנית משלמת לניזוק היא תתבע את הסכום מבעל הרכב ומתיר השימוש, סעיף 9 לחוק הפיצויים מעגן את זכות החזרה של קרנית לגורמים אלו. במקרים שמתברר שהיה ביטוח שנתי לרכב והתאונה אירעה בפרק זמן של 30 ימים ממועד פקיעת הביטוח במצב כזה קרנית אינה יכולה לתבוע את בעל הרכב ומתיר השימוש.
מנגנון זה נועד לתת פתרון למקרים שבעלי רכב בתום לב ובטעות שכחו לחדש את הביטוח השנתי, ולא למקרים של אנשים שידעו שהביטוח אינו בתוקף.
במקרה שאין לניזוק עילת תביעה גם כנגד קרנית המשמעות היא שחוק הפיצויים אינו חל עליו ולכן פתוחה בפניו הדרך להגיש תביעה מכוח פקודת הנזיקין כנגד הגורם האשם בגרימת התאונה.
צרו קשר עם עורך דין תאונת דרכים מומלץ אסל
אנו מתמחים בטיפול בתיקי תאונות דרכים, ניסיון רב בטיפול בתיקי קרנית, אשר בדרך כלל הינם תיקים מסובכים ומורכבים שדורשים הבנה וידע משפטי רב, יכולת לצפייה קדימה של כמה מהלכים בתיק של הטענות שיכולה קרנית להעלות.
ניסיון רב גם בייצוג נפגעי תאונות דרכים שנסעו ברכבים שאינם מבוטחים, ולא היו זכאים לפיצויים מכוח חוק הפיצויים, עו”ד אסל פעל להגיש תביעות מכוח פקודת הנזיקין, ואף הצליח להשיג להם פיצויים בסכומים גבוהים יותר מאלו שיכלו לקבל מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אם זה היה חל עליהם.
ניסיון רב בטיפול בנפגעי תאונות שנפגעו מכלי רכב דו יעודיים כמו משאיות מנוף, משאבות בטון, משאבות סומסום, רמפות הידראוליות ועוד כפי שתוכלו להתרשם באתר מהסיפורים במקרים אלו.