דילוג לתוכן

תאונת אופנוע ללא ביטוח חובה: מה לעשות עכשיו?

תאונת אופנוע ללא ביטוח חובה: מה באמת כדאי לדעת?

כאשר מדובר בתאונת אופנוע, השאלה הראשונה שרבים שואלים את עצמם היא: האם יש כיסוי ביטוחי? אבל מה קורה כאשר השאלה הזו מקבלת תשובה לא נעימה ומטלטלת—לא. האמת היא שמדובר בנושא סבוך למדי. בעיקר משום שתאונות אופנוע הן תאונות שגורמות לפציעות קשות ביותר ומקרי מוות ובהעדר ביטוח חובה עלול הנפגע להישאר בלי יכולת פיצוי.  יש לנסיעה על אופנוע ללא ביטוח חובה השלכות כלכליות כבדות משקל.

בואו נצלול פנימה ונבין לעומק מה המשמעות של תאונת אופנוע ללא ביטוח, מה כדאי לעשות אם נקלעתם למצב הזה, ואילו טעויות חמורות ממש אסור לעשות.

למה בכלל צריך ביטוח חובה לאופנוע?

בישראל, החובה לבטח כל רכב מנועי, לרבות אופנועים, מוסדרת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק פלת”ד). הרעיון מאחורי החוק פשוט וברור: לוודא שכל אדם שנגרם לו נזק גוף בתאונת דרכים יקבל פיצוי כספי, בלי קשר לשאלה מי גרם לתאונה או מי אשם בתאונה. 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא במהותו חוק סוציאלי, והוא נועד להעניק לנפגע תאונת דרכים ביטחון כלכלי, סוציאלי ושקט נפשי ופיצויים עקב פציעה או חלילה מוות.

בשל הסיכון הרב הנשקף לרוכבי האופנועים בכבישים ועצם העבודה שמדובר בתאונות שבדרך כלל נגמרות עם נזקי גוף קשים, עלות פרמיית ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים יקרה מאוד. 

בניסיון להוזיל מעט את הפרמייה, יש לאופנועיים פוליסת ביטוח “מוזלת” הכוללת השתתפות עצמית בסך של 25,000 ש”ח פוליסה זו נועדה לסנן את הפגיעות הקלות שבדרך כלל לא מותירות נכות לנפגע. כך שניתן לומר שנפגע יכול לבחור בין פוליסת ביטוח חובה  מוזלת ואז במקרה של תאונה קלה שלא הותירה נכות פשוט לוותר על התביעה או בפוליסה יקרה שניתן להגיש תביעה עבור כל סוג של פגיעה.

עקב עלויות הביטוח הגבוהות לאופנועים, ישנם רוכבים אשר נוהגים על אופנוע ללא ביטוח חובה.  כאשר נהג  מחליט לנהוג ללא ביטוח חובה, השקט שמקנה לו הביטוח מתחלף ברעש צורם. אם חלילה קרתה תאונה, עלול להיווצר מצב שבו נהג האופנוע יכול למצוא את עצמו ללא קבלת פיצוי.

אם חלילה אותו הנהג הסיע איתו אדם נוסף על האופנוע  או שפגע בהולך רגל ואין כיסוי ביטוח חובה, אותו הנהג  גם חשוף לכך שהולך הרגל או הנוסע הנוסף יגישו תביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו להם כנגד קרנית, וקרנית מצידה תגיש תביעת חזרה כנגד נהג האופנוע, הבעלים של האופנוע או מתיר השימוש באופנוע ללא ביטוח כנדרש בחוק.

בסוף התוצאה של נסיעה ללא ביטוח חובה הינה בשני מישורים, לא רק שהנהג עצמו או בעל הרכב ישאר ללא פיצוי  בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה הוא גם יענש  בכך שבמקרה של פגיעה בהולך רגל או רוכב נוסף על האופנוע הם יקבלו תביעת חזרה מקרנית על הפיצויים ששילמה קרנית לנפגעים אלו בגין נזקי הגוף שנגרמו להם.

רוכב אופנוע שנפצע  ואין לו ביטוח, יאלץ להסתפק בפנייה לביטוח לאומי במדור נפגעי עבודה (אם מדובר בתאונת עבודה) או במדור נכות כללית, שירותים מיוחדים וניידות במידה שהוא מוגבל בניידות.  במקרים כאלה יש לבדוק היטב מה הסיבה בגינה אין ביטוח ואם הנהג  היה מודע לכך שאין ביטוח שכן, יש לכך השלכה מסויימת על הזכאות.

אז מה המשמעות המשפטית? ומה קורה בפועל?

אם אין ביטוח חובה, נהג האופנוע למעשה מאבד את זכותו לקבל פיצויים מחברת הביטוח. אלא אם כן הוא מראה כי לא ידע ולא היה עליו לדעת שאין ביטוח חובה בתוקף. לדוגמא מקרה של שליח אשר סמך על מעסיקו שיש ביטוח חובה, ובסוף אירעה תאונה והתברר שאין ביטוח בתוקף, במקרה כזה יכול שאותו העובד יהיה זכאי לפיצוי מקרנית שתתבע את המעסיק.   

כאשר בתאונה שאירעה היה רוכב נוסף שאינו בעל הרכב, הוא יהיה זכאי לקבלת פיצוי מקרנית. זהו הדין גם ביחס להולך רגל שנפגע  מהאופנוע.

  • אם הנפגע נהג  ללא ביטוח ואין מעורבים נוספים —  במקרה של נפגע שהוא בעל הרכב ומתיר השימוש ומדובר בתאונה עצמית הרי שאין לנהג זה אפשרות להיפרע לא מחברת ביטוח ולא מקרנית.
  • אם הנפגע הוא הולך רגל או רוכב תמים שנפגע מאופנוע  לא מבוטח  – תעמוד להם האופציה להגיש תביעה כנגד קרנית.
  • תביעת חזרה של קרנית – יכולה להגיע למליוני שקלים, סכומים דמיוניים של ממש, וככול שהפציעה של הולך הרגל או הנוסע קשה יותר וגילו צעיר יותר כך התביעה של קרנית תיהיה גדולה יותר.  בתביעות מסוג זה אין ממש לבעל הרכב ומתיר השימוש בו טענות הגנה וצריך לדעת כיצד להתמודד עם תביעות החזרה של קרנית.

טיפים זהב להתמודדות במקרים כאלו

1. אל תסעו ללא ביטוח, לפעמים הזול הוא יקר!

אל תנסו לחסוך בעלות הביטוח, בסוף הזול הוא יקר,  תמיד וודאו שאתם מצוידים בביטוח חובה בתוקף, כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי יקרה הבלתי צפוי. אם עלית לרכב של חבר תבדוק את הביטוח, אם אתה לא בטוח מתי נגמר התוקף של הביטוח תוודא ותרשום תזכורת בטלפון הנייד, פעולות פשוטות וקצרות יכולות לחסוך ממך תסבוכות קשות בעלויות של מאות ומליוני שקלים.

2 האם יש פתרון לנהג אופנוע שאינו מבוטח שנפצע בתאונת דרכים?

התשובה תלויה בנסיבות התאונה.  ככול שמדובר בתאונה במעורבות עם רכב אחר, יש לבחון מי הגורם האשם בתאונה. במקרים רבים אופנוענים נפגעים בתאונות בגלל חוסר זהירות של רכבים אחרים בכביש.  לדוגמא,  רכב שביצע  פניית פרסה וגרם לתאונה, רכב שחצה ברמזור אדום ופגע בנהג אופנוע לא מבוטח, ועוד המון מקרים של תאונות שהאשמה לתאונה היא בנהג הרכב הפוגע ולא בנהג האופנוע.

במקרים כאלה, ניתן להגיש תביעה נזיקית כנגד ביטוח החובה של הרכב הפוגע, להוכיח את רשלנות הנהג, להוכיח את הנזק באמצעות חוות דעת מומחים. במקרים מסויימים ניתן לקבל פיצוי שהוא גבוהה יותר מאשר במקרים שהנהג היה נוסע עם ביטוח חובה משלו.

3. פנה מיד לעורך דין מומחה

במקרים כאלו, כדאי מאוד לפנות לעורך דין המתמחה בנזיקין ותאונות דרכים. עורכי דין מנוסים ידעו לבדוק האם ניתן למצוא  את האפשרות להשיג לך פיצוי ואף לסייע לך להתמודד בתביעות חזרה אם קרנית החליטה להגיש כזו כנגדך.

4. עשו חשבון נפש רציני

נהיגה ללא ביטוח אולי נראית כמו “חיסכון” רגעי, אבל במקרה של תאונה זהו אחד ה”חסכונות” הגרועים ביותר שתוכלו לעשות. חשבו מחדש על העדיפויות שלכם והשקיעו בביטוח—הרי מדובר בהשקעה בעצמכם.

שאלות שנשאלות תדיר:

  • מה זה קרנית ואיך היא עובדת? קרנית היא קרן שהוקמה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אשר נועדה לפצות נפגעי תאונות דרכים שאין להם אפשרות להיפרע מאת חברת ביטוח. יחד עם זאת, יש לזכור שישנה בסעיף 7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים רשימה סגורה של מקרים שבהם גם קרנית פטורה מתשלום הפיצויים.  תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר “מתי נפגע תאונת דרכים אינו זכאי לפיצוי”. 
  • האם אני יכול לקבל פיצויים  מקרנית אם רכבתי על אופנוע ללא ביטוח? אם לא נהגת על האופנוע ואינך בעל האופנוע  באופן עקרוני כן תיהיה זכאי לפיצוי מקרנית אך בגין כל סכום שקרנית תשלם לך היא תגיש תביעה כנגד נהג האופנוע, הבעלים של האופנוע או מתיר השימוש בו.

נקודת הסיום: “החיסכון” שעלול לעלות ביוקר

תאונת אופנוע ללא ביטוח אינה רק מכה כלכלית, אלא סכנה של ממש למנוע את קבלת העזרה הרפואית והכלכלית שנפגע כל כך זקוק לה ברגעי המשבר. אז לפני שאתם עולים על האופנוע, וודאו שביטוח החובה שלכם בתוקף. זכרו, החיים הם יקרים מדי בשביל להמר עליהם.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.

המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

אסון “המנוף” בעזה  – אחריותם של מנהל הבטיחות בעבודה, בודקים מוסמכים וחברות השכרת במות הרמה..
בית המשפט העליון מתמרץ משפחות ונפגעי תאונות עבודה וקובע באופן תקדימי: תובע בגין נזק גוף שהגיש תביעת נזיקין אינו צריך לשלם אגרה נוספת בגין סעד כספי של פיצוי עונשי.  
קצבה מיוחדת לנפגע בעבודה בביטוח לאומי: כל מה שצריך לדעת